torsdag 14 juli 2011

Saft




Ja, saft känns ju inte särskilt österrikiskt. Dock tar jag tillfället i akt att blogga om mitt saftande eftersom allt började med körsbär. Min körsbärslikör är sen länge färdig, men inte till mycket glädje för mig. Jag dricker inte för tillfället. Saft, däremot, dricker jag mer än gärna. Då sommaren verkar slå ett körsbärsrekord måste jag komma på saker att göra med dessa fantastiska bär. Visserligen slinker de ner lätt precis som de är, men nackdelen är att man kan få väldigt ont i magen om man äter för mycket av dessa bär och dessutom dricker ordentligt med vatten till. Det är något min mor ofta varnat mig för. Ät aldrig mängder av stenfrukt om du hade tänkt att konsumera ordentligt med vatten därtill. It's a big no-no!


Så här gick jag tillväga när jag gjorde min saft:

1 kg urkärnade körsbär (mamma menade att jag skulle behålla kärnorna för att få ut så mycket smak som möjligt, men det sket jag i)
1/2 vaniljstång
3 dl vatten
6 dl socker
1 krm natriumbensonat


Börja med att koka vatten, vaniljstång och bär i cirka en kvart. Mosa gärna till bären så att all härlig saft kommer till sin rätt. Låt det sedan silas genom en saftsil. Blanda socker och saften från bären. Koka upp och låt sjuda i fem minuter. Glöm inte att skumma saften. Låna lite av den varma vätskan och blanda ut natriumbensonaten däri och häll tillbaka. Fyll saften i rengjorda flaskor.

Så här i efterhand kan jag väl känna att vaniljsmaken tog överhand och att saften var liiiite för söt. Min man skulle nog vilja säga att det smakade alldeles för mycket vanilj. Jag blev besviken att det inte smakade mer körsbär. Mamma hade nog rätt. Kärnorna skulle kanske ha varit med.

I min trädgård frodas även en halv svartvinbärsbuske och en svartvinbärsbuske som har övertagits av hallon. Tillsammans med mina fina smultron och körsbär fick de komma ihop sig för att bli min saft nr 2. Min blandsaft. För att sona mina körsbärssynder behöll jag körsbärens kärnor. Så här gör man min blandsaft:

1 l blandade bär
1 l körsbär (ej urkärnade)
3 dl vatten
4 dl socker
1 krm natriumbensonat


Upprepa samma steg för att uppnå körsbärssaft (fast med dessa ingredienser). 





Mamma hade rätt. Behåll kärnorna! Sonen uppskattade blandsaften och där var ju kärnorna kvar. Saften passar ju självklart perfekt i trädgården tillsammans med lite småkakor.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    har följt Din Blogg ett ta nu och vill därför sätta ett litet avtryck här. Suger åt mig allt Du skriver om österrikiska recept då jag sedan många år är en stor fan av landet och tillbringar all tid jag kan i främst Wien och Burgenland. Vill på detta enkla sätt ge Dig credit för Din Blogg och puffa på Dig att fortsätta med Din "reklam" för Österrike och dess matkultur. Sköt om Dig hälsar Mimmie

    SvaraRadera
  2. Tack för din uppmuntran! Det sporrar mig verkligen att fortsätta! Kul att du spenderade tid just i de områden du nämner då jag själv har mina rötter i dessa områden. Om du själv har tips och idéer så får du mer än gärna dela med dig. Det skulle jag bli glad av!

    SvaraRadera