tisdag 5 april 2011

Söt påskkrans



Till påsk kan den enklaste vetekrans piffas upp med lite rar dekoration. Med rar dekoration menar jag självklart vackert färgade påskägg. Dessa påskkransar har en given plats i den österrikiska påsken och finns både som matkransar och som sötebrödskransar. Denna gång fick det bli en sötebrödskrans.

Min kardemummadeg stod under jäsningen när jag febrilt letade efter den inhandlade äggfärgen. Har ni läst mitt tidigare inlägg om äggfärgning vet ni att det första försöket inte gick som det var tänkt. Detta hade jag tänkt åtgärda med ägg färgade med riktig äggfärg som ska skänka äggen hysteriskt starka färger och intressanta extraämnen som ingen kan uttala. Med min sedvanliga tur hittade jag självklart inte färgen och jag fick helt enkelt nöja mig med mina brunfärgade ägg. Jag är helt övertygad om att kransen hade blivit vackrare med lite mer färglada ägg. Gyllenbrunt vetebröd tillsammans med gyllenbruna ägg är inte särskilt spännande.

Så här gjorde jag min påskkrans:

Som bas valde jag ett grundrecept på kardemummadeg
150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1/2 tsk salt
1 1/2 dl socker
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
ca 1 1/2 l mjöl


1 ägg för att pensla innan gräddning.


Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken när smöret smält. Smula jäst i en bunke och häll på lite av smör- och mjölkblandningen och rör ut jästen. Kom ihåg att vätskan ska vara fingervarm! Häll på resten av vätskan och blanda ner socker, salt och kardemumma. Vispa upp ett ägg och blanda ner. Blanda sedan ner hälften av mjölet och rör runt kraftigt. Jobba sedan ner mjölet undan för undan tills degen blir smidig och släpper från bunkens kanter. Spar lite mjöl tills när degen ska bearbetas. Låt degen jäsa i 30 - 40 minuter. 



Stjälp degen på en en bra arbetsyta och jobba degen smidig. Dela degen i två bitar. Varje bit ska sedan bli tre bitar som du rullar ut till långa korvar. På så vis får du två kransar. Fläta korvarna och bind ihop. För att kunna lägga ut ägg på kransen flätade jag in fyra äggkoppar i keramik. Dessa hål blev dock lite väl stora, så något mindre, runt objekt skulle kunna passa bättre. Använd din fantasi!  Låt jäsa ca 10 minuter till och pensla sedan kransen med uppvispat ägg. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader (varmluft) ca 20 minuter.



Till min krans gjorde jag en kristyr gjord på fluorsocker och pressad apelsin. Apelsinsmaken gjorde sig väldigt bra! Däremot höftade jag (som vanligt), vilket resulterade i en allt för rinnig kristyr som blev genomskinlig istället för att lägga sig som ett vitt täcke över kransen. Med lite mer fluorsocker hade det blivit bättre. Testa dig fram! Använd gärna mycket kristyr med tanke på att kransen är utan fyllning.

Jag känner att jag måste revanschera! Det kommer bilder på nya kransar, vill jag lova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar