måndag 4 april 2011

Ägg

Ja, det kanske är lite tidigt att börja färga ägg, men det är ju så fantastiskt gott och vackert. Det finns en uppsjö av olika sätt att färga ägg på och jag lägger ingen värdering i om det är på naturlig eller konstgjord väg. Själv testade jag på den naturliga vägen och använde mig av saker som jag hade i kylskåpet. Tydligen ska lökskal vara mycket användbara.

Även löven fick vara med på bilden 
trots att jag inte använde dem.
Jag hade tänkt att experimentera lite för att ge mina ägg vackra mönster. Snöre, blad, gummisnoddar och nylonstrumpor ska tydligen vara väldigt användbara när man vill skapa fina påskägg. Problemet är när man får dessa snilleblixtar på lördagsmorgonen och man inser att huset är helt utan nylonstrumpor eller gummisnoddar. Mitt tålamod var ickeexisterande när jag istället försökte binda löven mot ägget och till slut sket jag i löven och sänkte äggen i vattnet tillsammans med rödlöksskalet utan extra krusiduller. Jag tänkte att lökskalet skulle göra under och skänka äggen en vackert mörkröd färg.


De vackert naturbruna äggen
Ack, så fel jag hade. Till mitt stora förtret förvandlades de vita äggen till naturbruna ägg. När familjen satte sig för att inmundiga lördagsfrukosten frågade maken varför jag hade färgat äggen bruna när vi ändå hade bruna ägg i kylskåpet. Ja, den kan du fundera på, tänkte jag.

Nästa gång blir det äggfärg och sen skiter jag högaktningsfullt i om färgen innehåller konstiga ämnen som gör att jag blir hyperaktiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar