lördag 26 mars 2011

Mormors sängkläder får nytt liv

Det märks att det är vår. Så här års brukar jag få för mig att jag är den pyssligaste människan i världen. Egentligen är det inte så. Jag är pysslig i teorin, skulle man kunna säga. Det är oftast roligare att låna och kika i böcker eller tidningar innehållande fantastiska pysselidéer. I min galenskap får jag för mig att jag ska sätta igång och skapa, men sen kommer jag inte så mycket längre. Det fastnar i idéstadiet och sen
försvinner energin.


Mormor är längst till vänster i den första bilden och i
mitten i den andra. Mamma sitter till höger om
mormor på den andra bilden.
Min mormor var en pysslig tanta, inte bara i teorin. Hon sydde gärna sängkläder när hon hittade nåt tyg som var snyggt, stickade tavlor och andra intressanta projekt, men i motsats till mig avslutade hon sina projekt.

När mormor gick bort var linneskåpet proppfullt och ingen i familjen hade hjärta att kasta sängkläderna. Tur för mig. Tack vare dessa sängkläder kom jag längre än idéstadiet och påbörjade mitt lapptäckeprojekt. Ett mycket långdraget projekt. Jag startade med det förra våren och var så exalterad. Sen klippte jag lappar och tröttnade efter att jag sytt zickzacksöm runtomkring varenda lapp.



Nu tycker jag att det är dags att plocka fram mitt projekt igen. Om jag har tur så kommer jag lite längre den här våren. Mitt enda dilemma i nuläget är tid och framför allt att hitta pedalen till min symaskin. Det verkar vara en sån där pryl som är viktig när man ska använda symaskinen.

Vill det sig riktigt väl så hinner jag färdigt med projektet i år. Hör och häpna, käre make!

2 kommentarer:

  1. kolla den här bloggen, för lapptäcksinspiration....
    http://rosylittlethings.typepad.com/posie_gets_cozy/
    /Karin

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag blev lite sugen på en lappduk! Men första ska jag klara av mitt första lapptäcke, sen kan vi titta vidare.

    SvaraRadera