tisdag 22 mars 2011

En vardagsrätt i all enkelhet


Jag har krupit fram ur mitt vinteride och försöker komma ifatt med saker som jag legat efter med. Katten och jag har båda varit vinterslöa och börjar nu så smått komma igång. Den här bloggen är en av de saker som jag legat efter med. Den uppmärksamme har förmodligen märkt att det har varit stiltje här på sidan och anledningen har varit att maten har lagats här hemma, men jag har nog sett matlagningen som ett nödvändigt ont. Jag ska inte hymla. Det har blivit en hel del halvfabrikat som landat på bordet.

Äntligen gör sig våren påmind och matlagningslusten är på väg tillbaka. Jag känner att en mjukstart är att föredra. Min mamma gjorde alltid denna namnlösa knödelrätt dagen efter vi hade ätit nykokta Semmelknödeln. Enkelt, men väldigt gott.

Så här gjorde jag:

8 Semmelknödel
2 ägg
1 msk olivolja
salt och peppar

Tack och lov (eftersom jag fortfarande är lite lat) hade jag knödlar i frysen som jag kunde tina i micron. Därefter hettade jag upp olivoljan i en stekpanna och skar ner knödlarna i ojämna bitar. Knödlarna fick fräsa sig gyllenbruna i stekpannan för att sedan få sällskap av äggen. Rör runt ordentligt så att ägg och knödelbitar blandas ordentligt. Fräs så att allt får en fin färg. Salta och peppra. Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar