tisdag 19 juli 2011

Souvenirer

När nära och kära åker iväg på semester till Österrike väntar jag alltid tålmodigt på att de ska komma hem. Inte för att jag är avundsjuk och tycker att de bör komma tillbaka så fort som möjligt utan för att jag är så fräck att jag ber dem köpa hem lite smått och gott. Förra året när min äldsta syster var på semester i Österrike fick jag Semmelwürfeln, Maggi och Drehunddrink, vilket ni kanske läste om. Detta år var min nästäldsta syster iväg med familjen och kom hem med en fantastiskt åtråvärd vara: Mohn. Malen, svart vallmo.

Mohn är vanligt förekommande i tyska och österrikiska bakverk, men av någon anledning är det helt okänt i Sverige. Jag har flertalet gånger försökt hitta svart vallmo i en matvaruaffär här i Sverige, men det verkar vara helt omöjligt. Frågan är om man här hemma i Sverige tror att man kan producera fuffiga grejer med vallmon om man kan köpa det i större mängder. Skulle någon veta hur man får tag på detta i Sverige, så får ni mer än gärna dela med er av informationen. Jag vore evigt tacksam!

Kära syster fick även med sig Drehunddrink! Precis som förra året var det sonen, och inte jag, som avnjöt denna nostalgidryck. Jag drack dock sista slatten, vilket sonen upptäckte och tillrättavisade mor, som sig bör:
– Fick inte dricka upp!!
Ja, han hade ju rätt, men jag trodde att han hade valt bort den sista slatten... Men jag kan tack vare min man åtgärda mitt misstag. Maken hittade den mycket trevliga sidan:

Shop in Austria

Nu kan jag ju köpa lite av de där varorna som jag saknar utan att vara beroende av att nära och kära åker till Österrike eller Tyskland. Nu kan jag beställa hem vid festliga tillfällen!

Hurra!

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Har du hittat någon Mohn i sverige ännu?
    Jag är även på jakt efter ett bra recept på Mohnstollen och då jag inte förstår tyska alls hittar jag inget bra. Har du möjligtvis ett recept på det att dela med dig av?
    Vore evigt tacksam :)

    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
  2. Hej Tara!

    Jag har tyvärr inget recept på Mohnstollen som jag själv testat, men en bra sida för att hitta just sådana recept är ichkoche.at. Där är allt visserligen på tyska, men det kanske inte är något problem. Däremot har jag en annan vallmokaka som jag snart publicerar. Kika gärna på det receptet.

    När det kommer till att hitta vallmo har jag en fundering på att höra av mig till ett bageri. De borde kunna köpa in större mängder.... :)

    SvaraRadera