tisdag 19 juli 2011

Mohnkuchen


Nu när jag har fått vallmo så måste det ju genast användas! När goda vänner kom hem till oss och försåg oss med god mat passade jag på att rota fram Marias goda recept på vallmokaka. Kakan fungerar egentligen som en bas och kan användas på en drös olika vis. Smält mörk choklad eller gör en creamcheesesmet som topping eller använd den som en bas för en tårta. Det går att variera denna kaka i oändlighet!

Marias recept är egentligen byggt på ett koppsystem, men jag tror att jag har omvandlat det på egen hand. Det var så länge sen jag skrev receptet i min receptbok, så jag minns inte längre. Med dessa mått får du i alla fall en kaka som är lagom för åtta till tio personer.

Gör så här:

3 ägg
2, 5 dl socker
2,5 dl krossad vallmo (svart)
2,5 dl mjöl
2,5 dl naturell yoghurt
1,25 dl rapsolja
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner blandningen i äggsmeten. Blanda i resten av ingredienserna och häll smeten i en bröad form. Grädda i 180 grader i ca 30min.

Till kakan serverade jag vispad grädde och urkärnade körsbär. Man kan inte få nog av dessa underbara bär!

4 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj. Nu längtar jag ännu mer till Österrike när jag ser Din Mohnkuchen. Jag bara älskar Mohn, tom så mycket så hemma hos mig heter det inte vallmofrö utan just Mohn. Precis dom Du har jag inte hittat att man kan köpa det i någon större mängd här i Sverige så det blir ett antal påsar var gång jag är där nere eller får besök från Österrike. Annars min absoluta favorit, som ju också kräver Mohn, är Germknödl. Tyvärr har jag aldrig provat att göra den själv, borde det kanske någon gång. Självklar kommer jag att dela med mig av "mina" österrikiska läckerheter. Recept kommer nästa gång. Ha en fortsatt skön kväll, Mimmie.

    SvaraRadera
  2. Oh, Germknödl ligger mig varmt om hjärtat! En kollega till mig begick misstaget att beställa in Germknödl som efterrätt till en Wiener Schnitzel. Ganska mäktig kombination! Jag var bara tvungen att göra Germknödl åt honom på skoj... han var inte lika förtjust i det som jag. Däremot hade jag ju inte Bovidl, så jag ersatte det med en plommonmarmelad. Måste testa det igen och blogga om det.
    Ser fram emot dina recept och tips! Tack för att du följer bloggen!

    SvaraRadera
  3. Ha,ha, ha ..... jag kan tänka mig att Din kollega hade ett liiiitet problem, först en Österrikisk Wiener Schnitzel och SEN Germknödl. Det är inte ofta man hittar Germknödl på menyerna nuförtiden men Augustinerkeller i Wien har en riktigt hyfsad.

    Har en väninna som kommer från Waldviertel , hon gör en så god Mohnkuchen med Mohnmousse. Bad henne skicka receptet så här kommer det (jag förmodar att det är ok på tyska, säg till annars). Ha en fortsatt bra dag i morgon blir det baka av för mig!
    Waldviertler Mohnkuchen mit Mohnmousse

    Zutaten - Mohnkuchen
    150 g Butter
    150 g Puderzucker
    6 Eigelb
    1/2 Zitrone Saft und Zeste
    150 g Mohn
    80 g Haselnüsse
    25 g Bisquitbrösel

    Zutaten – Mohnmousse
    100 g weiße Schokolade
    3 Eier
    300 g Schlagobers (steif)
    3 Blatt Gelatine
    30 g Staubzucker
    200 g frisch gemahlener Mohn
    3 cl Rum

    Zubereitung Mohnkuchen
    Butter, Puderzucker und die sechs Eigelb schaumig rühren. Nach und nach die restlichen Zutaten hinzugeben. Sechs Eiweiß zu Schnee schlagen und vorsichtig unter die Masse heben. In ein 5 cm hohes Backblech auf Backpapier streichen. 30 Minuten bei 180°C backen (Ober-/Unterhitze).

    Zubereitung Mohnmouse
    Gelatine im kalten Wasser einweichen. Puderzucker und Eier über Dampf schaumig – kalt weiterschlagen. Schokolade warm auflösen, flüssige Gelatine mit schaumig geschlagenen Eiern und Rum mischen.
    Geschmolzene Schokoladen dazugeben. Zum Schluss gemahlenen Mohn und Schlagobers
    unterheben. Masse in Porzellan-Schale füllen, mit Klarsichtfolie abdecken und mindestens drei
    Stunden kalt stellen.

    SvaraRadera