söndag 2 juni 2013

Maiwipferl

När regnet i eftermiddags hade lagt sig tog jag och äldste sonen på oss regnkläderna och plockade granskott. I Österrike kallar man dem för Maiwipferl (majskott) just för att granskotten skjuter loss i maj. Dessa små skott är i Österrike vida kända för deras hälsosamma effekter. Mot förkylning och hosta är detta bästa medicinen! Mamma sa alltid att de innehåller vansinnigt mycket C-vitamin och tydligen har skotten även antiseptiska egenskaper.

Jag minns hur jag som liten gick ut i skogen med mamma och pappa för att plocka granskott. Dessa skulle sen blandas med socker i en glasburk och gotta till sig i solen. På så vis utvinner man sirap som sedan används när man känner att förkylningen är på g eller när hostan driver en till vansinne.

Nu måste jag bara inhandla råsocker. Med vitt socker missar man enligt experter en massa nyttiga mineraler. Jag återkommer mer exakta mått och bilder! Så om du vill testa så känn dig inte hindrad av att det nu är juni. Skotten är fortfarande fina och spröda. Tänk bara på att inte plocka allt från samma gran utan sprid din plockning på fler träd då du minimiserar skadan på trädet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar