tisdag 4 juni 2013

Hostmedicin på österrikiskt vis



Ja, granskotten var ju plockade och blötlagda (tänkte göra mig av med de små baggarna), så det var inget annat att göra än att köra igång med hostmedicinen. När mamma är bortrest och man inte kan rådfråga husmodern får man ta saken i egna händer och börja surfa. Vad gjorde man innan internet? Den frågan fick jag av en rar elev när vi hade djupa mediediskussioner. Hon frågade mycket försynt hur man närmade sig det andra könet innan internet och facebook. Denna fråga hade man inte kunnat besvara med en enkel mening, men jag sa att det faktiskt gick och nog hade det väl gått att göra hostmedicin utan internet. MEN när vi ändå har internet att tillgå så skulle det ju vara dumt att inte utnyttja det! Tack internet för att du leder mig till ORF (Österreichischer Rundfunk) och experten Prof. Hademar Bankhofer. Min hostmedicin följer hans instruktioner. Är du tyskspråkig kan du läsa mer om Bankhofer här:

ORFs information om hostmedicin


För att göra hostmedicinen behöver du endast 500 g granskott, 1 kg rörsocker och en eller flera rymliga glasburkar. Börja med ett lager skott och häll över ett lager socker. Skottlagret dubbelt så tjockt som sockerlagret. Fortsätt att varva granskott och socker tills burken är full. Se till att avsluta med ett lager socker. Förslut burken och ställ den i ett soligt fönster. Enligt Bankhofer ska det stå två veckor, men på andra sidor står det att de har låtit burken stå längre än så.

Man hade nog kunnat trycka till skotten och sockret mer för att få ner mer i burken. Redan dagen efter hade sockret smält en hel del och innehållet hade sjunkit ner betydligt. Nu är det bara att vänta med spänning på resultatet! Min hostmedicin får stå i det inglasade uterummet där det är riktigt varmt och gott. Goda förutsättningar, med andra ord.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar