söndag 1 augusti 2010

Ett tack till syster


När min äldsta syster, tillsammans med familjen, åkte på semester till Österrike var hon en god syster och köpte med sig lite saker som kan vara bra att ha i köket och även en liten nostalgitrip. Nyttosakerna var  av det ätbara slaget och mycket användbara när det kommer till mitt projekt, Laga Österrikisk mat.

Maggi, Würze liknar soya till viss del men smakar lite kryddigare. Just att produkten heter Maggi, Würze är väldigt roligt. Tittar man genom innehållsförteckningen (vilket man egentligen inte bör göra, då det ändå bara skapar hälsoångest. Varför bry sig om det smakar bra?) finns det inga kryddor att hitta. Mononatriumglutamat och Dinatriuminsosinat... är det bra grejer? Jag som hade fått för mig att det skulle innehålla libsticka och andra intressanta kryddor. Nu kanske ni tror att jag ställer flaskan på hyllan och ljuger för min syster när hon frågar om jag har haft användning för mitt Maggi. Nej. Med handen på hjärtat kommer jag att fortsätta att spilla ner mängder i mina soppor och grytor. Det är skitgott! Köp med hem om ni är på semester i de tyskspråkiga länderna!

Backerbsen är en fantastiskt uppfinning och kan användas som krutonger i soppor. Det livar upp den mest trista mixade soppan och ge dig upplevelsen av att vara på en trestjärnig restaurang! Även här blev jag lite lätt lurad. Jag trodde att det var ärter, men det är frityrdeg som droppats i het olja. Det ser dock ut som ärter.

Semmelwürfel är ett måste om man ska göra Semmelknödeln, vilket jag hade tänkt att göra. Här är en annan knasig österrikisk uppfinning. Ingen dum uppfinning. Här tar man helt enkelt tillvara på de torra frallorna och skapar något helt nytt. Det är torkade frallor som har tärnats och om man senare mjukar upp tärningarna med lite fett, mjölk, ägg, lök och andra valbara ingredienser så har man skapat Knödlar. Låter det knasigt? Det är inte alls konstigt, bara gott. Smakar mums med Gulasch!

Sist men inte minst måste jag skriva om Dreh und trink! Det väcker minnen. Det bästa jag visste när jag var liten och följde med mamma till Merkur eller Löwa för att handla var när jag fick en flaska dreh und trink. Limonade i en färgglad plastflaska där man skruvar av den lilla flärpen för att dricka innehållet. Min syster har förmodligen köpt dessa med min son i åtanke, men jag undrar om han egentligen vet hur fantastisk denna dryck egentligen är. Men han kanske vill dela med sig, eller byta med mamma mot en MER. Ja, då!

Tack, syster yster!

2 kommentarer:

  1. Varsågod!!! Men nu låter du pojken få smaka först se vad han säger. / Mirre

    SvaraRadera
  2. Ja, självklart! Den jäkeln ville ju inte släppa en droppe till mig. Han förstod magin i det hela!

    SvaraRadera