lördag 31 juli 2010

Ur mor Juttas arkiv



Jag vet att jag alla redan har en trogen liten fanclub trots att jag bara bloggat i tre dagar. Min familj följer detta projekt med spänning. Vill jag hoppas. Mamma var snabb med att meddela att hennes lilla arkiv var öppet för mig och därför begav jag mig till föräldrahemmet för att rota fram ett par riktiga skatter ur hennes gömmor.


I en ziploc-påse hittade jag boken som mamma sa att jag skulle vara mycket rädd om. När jag halade fram boken ur den förslutningsbara påsen förstod jag också varför. Påsen höll ihop sidorna, så det var med stor försiktighet som jag bläddrade igenom denna rara lilla bok vars första upplaga publicerades 1947. Mammas kopia av Mein Erstes Kochbuch av Müller & Walser är från 1948. Boken är betydligt äldre än mor Jutta. Mammas hemkunskapsbok. Det är grejer det.  I min hemkunskapsbok har man satsat mer på att vara politiskt korrekt, medan man här vräker på med inpräntade könsroller.
"Winke für die Hausfrau" (Vinkar till husfrun). Ja, vad kan man säga? Mannen ska i alla fall inte behöva oroa sig över saker som att äppelskal faktiskt kan torkas och förtäras som te. Det får vi damer ha i åtanke! Efter bilden som följer förstår jag varför det är just vi damer som ska fundera på detta. 
       
Denna rara lilla sida förklarar hur vi kvinnor bäst skickar ut en inbjudan till fika. Man är noga med att förklara att dessa sammankomster passar väninnor, äldre damer eller barnevents bäst. För att förtydliga vad en fikastund egentligen går ut på har man även idéer på hur det ska dukas (färgglatt) för att öka trevnaden. Visste ni att ett runt bord ökar trivseln vid en fikastund? Det har de ju alldeles rätt i! Tänk på detta när ni slungar iväg ett sms om fika nästa gång!




Boken innehöll självklart inte enbart förhållningsregler, husmorstips och annan intressant fakta utan även en uppsjö av recept. När jag bläddrade igenom boken märkte jag att mamma förmodligen använt boken flitigt. Rätter som jag ätit som barn haglade tätt och jag börjar få en aning om var jag ska börja. Den vardagliga rätten Ungarisches Kraut kommer att passa bra till den stundande hösten, likaså Rindgulasch. På mackan kommer vi att bre Liptauer och till efterrätt ska det mumsas Zwetschkenknödeln. Ni som läser detta kanske tänker att det inte är kul att läsa svåruttalade rätter, men jag kan lugna er. Rätterna kommer att förklaras, lagas, förtäras och utvärderas. Allt inom sin tid.

7 kommentarer:

  1. Din nagellacksmålade tumme passar temat bra. ;) /Ida

    SvaraRadera
  2. Jaha, så då behöver jag:

    1-skaffa runt bord.
    2-skaffa större boende, förslagsvis ett hus, för att få plats med mitt runda bord.

    skit också.

    jag måste säga att jag tycker nagellacket var lite väl avskavt för att passa in på en Hausfrau! Men jag kan ta det. Om jag snarast får reda på vad Liptauer är! Jag vill se det på din macka! Själv bakar jag i detta nu surdegsbröd i sann Hausfrau-anda!

    SvaraRadera
  3. Skicka receptet så jag kan ha min Liptauer på det!

    SvaraRadera
  4. Vilken duktig fotograf du e gumma.....
    och inför Eskils födelsedag spinner mina gummor här hemma på temat "bullar".... finns det några österrikiska bullar??? / Mirre :o)

    SvaraRadera
  5. nej, det blev dåligt, idag bakar jag istället tekakor med massor av jäst. Men du ska få en klutt surdeg av mig och ett recept som är himla enkelt och som jag nog ska gå tillbaka till. Man ska inte krångla till det liksom. Österrikiskt surdegsbröd kanske? Jag håller med, jättefina bilder, har ni ny kamera? puss!

    SvaraRadera
  6. Dina kakor är jätte goda tycker jag, din syster dotter Nora♥♥

    SvaraRadera
  7. Tack, min lilla sötnos! Jag ska baka mer till dig, Nora! Mamma är väl också duktig, eller hur? ;)

    SvaraRadera