torsdag 29 juli 2010

Hur allt började...

Under min studietid ställde jag upp som skådespelerska i ett program, som gick under namnet DDR Rundfunk, där jag spelade kokerskan Helga från odefinierbar plats. Programmet skulle ge sken av att vara inspelat i forna DDR och var mest en plojgrej. När det publicerades på youtube.com insåg vi, som hade deltagit, att reaktionerna var blandade, men många blev upprörda över detta inslag. Kokerskan Helga fick epitetet Herdschlampe (Spisslampa).  Själv måste jag erkänna att det var lite roligt och att vissa som kommernterade inslaget hade märkt att jag var av österrikisk härkomst var ännu roligare. Sen insåg jag att det klart och tydligt stod i inslaget att Helga var från Österrike. 

youtube, DDR Rundfunk

Det där med att kombinera min österrikiska härkomst och matlagning var kanske inte så dumt. Tanken på att laga österrikisk mat började gro. Om man kanske skulle laga någon österrikisk rätt lite då och då skulle vara trevligt och att dela med sig av kommande erfarenheter vore ju ännu trevligare!


Genom den här bloggen vill jag minnas mina somrar nere i Österrike och lukten av när morfar eller mormor lagade mat. Jag kommer att återkomma mycket till mina morföräldrar. Min far har redan lagt in ett önskemål om att jag ska baka mormors Kardinalschnitten. Tja, varför inte? Min man önskade sig istället Wienerschnitzel, men jag hoppas på att reta hans gom med mindre kända rätter från Österrike. Med hjälp av min mor kan jag nog rodda runt detta projekt.


Välkomna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar