fredag 30 juli 2010

Körsbärslikör







På trädgården står vårt vackra körsbärsträd som förser oss med bigarråer. Otroligt goda att smaska på som de är, men det finns så mycket mer att göra när det kommer till körsbär. Dessvärre var jag lite för seg när det kom till skörd och nu har rätten till körsbären gått över till trädgårdens alla getingar. Inte så bra för trevnaden i trädgården och inte heller särskilt bra för mina likörplaner. Till min stora glädje var jag förutseende och frös in körsbär förra året. Egentligen vet jag inte hur länge man kan ha frukt i frysen. Jag skulle tro att bäst-före-datumet gått ut, men jag trotsar min generations inpräntade regler kring mat. Rimligtvis borde det inte spela någon roll om jag dränker de små bären i socker och sprit.

Min man menade på att körsbärslikör inte var något han associerade med Österrike. Njae, just likör är väl inte särskilt österrikiskt eller ens tyskt. Frukt och sprit i Österrike brukar kombineras och resultera i snaps, men det enda stället jag har ätit glass med likör på var i Österrike. Det var otroligt gott och därför får mitt första projekt bli körsbärslikör!

Receptet som jag jobbar efter är följande:

1 kg urkärnade körsbär
600 gram socker
1 liter vodka

Varva bären och sockret i en förslutningsbar glasburk och avsluta med att dränka glasburkens innehåll i vodkan. Glasburken ska sedan stå mörkt och svalt i cirka fyra månader. Till en början bör man vända på burken en gång om dagen. När socker är upplöst räcker det att man vänder på burken lite då och då.

Ett mycket simpelt recept men vid sista ingrediensen har det redan börjat strula för mig. Efter att ha tullat på vodkan, då jag blandade lite drinkar, är jag tvungen att frångå receptet och börja mixtra lite. Inte ovanligt, skulle min man säga. Mitt motto har alltid varit "lite mer eller mindre borde inte spela någon roll". Det där borde har bitit mig i röven både en och två gånger. En annan sak att ha i åtanke är storleken på kärlet där allt ska blandas. Som vanligt har jag inte själv tänkt på det, utan helt enkelt ögonmåttat. Det var något jag märkte när allt skulle blandas. Därför fick jag frångå receptet igen och höfta som vanligt. Nu kör vi min egna variant av körsbärslikör. Om fyra månader får vi se hur det gick.

2 kommentarer:

  1. jag skulle vilja smaka !! =) / Mirre

    SvaraRadera
  2. I like bitch! Kan du inte fläska på med lite större bilder? Min gissning är att det går alldeles utmärkt med årsgamla frysbär. Kram kram/ Karin

    SvaraRadera