söndag 9 december 2012

Leise rieselt der Schnee

Ute faller snön oavbrutet och det gör mig bara mer taggad för julen. Jag inser att det fortfarande är miljoner grejer som måste göras, men att få ge sig hän åt julen gör att man för en stund kan skingra tankarna.

Än så länge har jag inte bakat något österrikiskt, men jag letar febrilt efter ett recept på mjuk pepparkaka i mormors receptbank. Mamma minns att mormor alltid gjorde den till jul. Jag har inte hittat receptet än, så vi får se om det blir någon mjuk pepparkaka i år.

Tills dess bjuder jag på Saffransbiskotti och Snickers. Perfekt Mitbringsel!


Saffransbiskotti:

80 g malda mandlar
40 g grovhackade mandlar
2 dl socker
1 g saffran
1 tsk salt
2 ägg
4-5 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Blanda mandel, socker, stött saffran, salt och ägg. Rör samman och blanda i mjölet (med iblandat bakpulver) undan för undan. Jobba till en smidig deg och rulla ut till tre långa korvar. Lägg på smord plåt och pensla med äggvita. Grädda ca 20 minuter i 180 grader. Sänk ugnen till 100 grader. Ta ut och skär dem till små skorpor och ställ in i ugnen igen. Låt dem torka till i ca 40 minuter.

Klart!




Snickers
 
350 g jordnötssmör
2 dl sirap
9 dl corn flakes
200 g mörk choklad

Smula sönder corn flakes i en bunke. Värm upp jordnötssmör och sirap, det ska ej koka. Blanda ner smeten i de krossade corn flakes och rör samman. Bred ut på en bakplåt med bakplåtspapper. Smält chokladen över vattenbad och bred ut över corn flakes-blandningen. Ställ kallt. Skär den kalla "rutan" i mindre bitar. 

 Klart! Nu kan du gå iväg på glöggfest och ha med dig hemmagjorda gåvor som dessutom går att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar