onsdag 12 december 2012

Weihnachtsbastel


När vi var små var julen alltid förknippat med julpyssel, Weihnachtsbastel. Mamma hade samlat på sig tändsticksaskar under året och skapade små filtklädda hus och paket som fick pryda granen. Efter lite inspiration från 101 idéer fick tändsticksaskarna återigen spela huvudrollen i julpysslet. Det fick bli en liten kalender.

Med 24 askar hoplimmade tre och tre satte jag sedan ihop dem till en kvadrat. Tack vare limpistolen gick det smidigare än jag hade trott.

För att få små handtag på lådorna gjorde jag ett jack mitt på lådan och trädde igenom ett kort band. På baksidan satte jag en klutt med limpistolen och tryckte fast med en liten papperslapp. På så vis blir det lätt att öppna lådan.

Sedan var det dags att klä kalendern. Det fick bli ett lappmönster med många olika julinspirerade mönster. Så här blev det!



När kalendern stod klar upptäckte maken och jag att lådorna var alldeles för små för att få in saker till två små pojkar och jag var inte sugen på att göra en till. Därför fick det bli en aktivitetskalender. Ganska smidigt med tanke på att man kan skriva lappen kvällen innan. Hittills har det blivit lappar i stil med: idag bakar vi pepparkaka! Undrar om sönerna skulle uppskatta en lapp där det står att storstädning på schemat? Yngste sonen som är kär i dammsugaren har nog inget emot ett sådant förslag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar