måndag 31 oktober 2011

Hasselnötsmakroner med kaffesmak

Ja, här på bloggen händer det inte så mycket. Familjen har fått tillskott och tiden har förflutit på förvånansvärt fort utan att jag huvudsakligen sysselsatt mig i köket. Däremot har jag hunnit baka lite vilket är en absolut nödvändighet när så många trevliga människor knackar på!

Jag hittade ett recept på kakor som såg väldigt avancerade ut, men som inte var allt för knepiga att göra. Jag gillar sånt. Då kan man få känna sig riktigt duktig, så kör igång och gör hasselnötsmakroner. De har ingen som helst anknytning till Österrike, ifall någon undrar.

Gör så här:

3 äggvitor
200 g malna hasselnötter
5 dl florsocker


1 dl starkt kaffe
1 msk vetemjöl
1 äggula
125 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 tsk vanilj


Vispa äggvitan till hårt skum, blanda florsocker och de malda hasselnötterna. Rör ner detta i äggvitan. Spritsa ut smeten på ett bakplåtspapper i samma storlek som femkronor och grädda dem i 15 minuter i 150°.


Blanda äggula, kaffe och vetemjöl i en kastrull och sjud detta under omrörning tills krämen tjocknar. Låt svalna. Blanda smöret och sockret under tiden och blanda ner kaffekrämen när den svalnat. 
Bred sedan ut krämen mellan två avsvalnade hasselnötskakor. 

Smaska på!

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Roligt att se Dig tillbaka, och grattis till tillökningen i familjen. Dina Makroner ser absolut superläckra ut. Dem måste jag prova någon dag. Jag håller med Dig om att tiden rinner iväg fort, för mig känns det som om att är jag inte på besök i Ditt hemland så har jag besök därifrån, som nu när ett par ur den "yngre generationen" besöker mig i ett par veckor. Men roligt är det, då får jag ju hela tiden nya österrikiska input. Tråkigt att vi inte bor närmare varandra så jag hade kunnat förse Dig med litet österrikiska produkter, efter mycket googlande har jag nu i alla fall funnit ett ställe i sverige att handla vallmofrö i "storpack" och jag vill tipsa även Dig om det eftersom de även har en web-butik. http://borgebykryddgard.jetshop.se/vallmofro-blatt-p-520.aspx
    Ha en fortsatt skön vecka.
    Mimmie

    SvaraRadera
  2. Hej,

    tittar bara in litet snabbt för att önska Dig och Din familj en stressfri och fridfull Jul och ett Gott Nytt År.

    Kramar
    Mimmie

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning, Mimmie! Hoppas att din jul har varit härlig och att ni hade det mysigt med österrikebesöket! Det känns verkligen kul att ha ditt stöd! Ditt stöd pushar mig framåt med bloggen och snart kommer det nya inlägg. Nu börjar jag komma tillrätta med allt det nya så då kan jag köra igång med inläggen.

      Tack för tipset. Ska kolla sajten. Jag höll nästan på att glömma att tacka för bilderna. Jag blev väldigt nostalgisk! Stort tack!!!

      Radera