onsdag 18 januari 2012

Topfenknödl

Diskussionen kring topfen och om det var kvarg eller keso gick över till projektet Topfenknödl. Det började med att jag satt hemma hos mamma och tittade på ett österrikiskt matlagningsprogram (mamma och pappa har österrikisk tv, vilket gör mig enormt avundsjuk) där två galna österrikare lagade julmat. Dessa män lagade mat lika entusiastiskt som tvförsäljare säljer sina produkter på TV-Shop. Skulle TV-Shop sälja mat skulle dessa herrar vara perfekta. För att komma tillbaka till ämnet så lagade en av dem Topfenknödl med nougatfyllning. Mamma hängde över min axel och drömde om alla topfenknödlar hon hade ätit i sin barndom och om hur goda de var. Jag själv hade inte ätit dessa små, klotrunda delikatesser. Man kanske skulle försöka sig på det!

Ja, så började funderingarna kring vad topfen är? Jag vet fortfarande inte om det är keso eller kvarg. När syrran kom på besök beslöt vi oss för att testa göra topfenknödl på kvarg (nästa gång testar jag med keso) och så här gick det till:

Detta är receptet på Topfenknödl från mammas gamla hemkunskapsbok:

40 gram smör
1-2 ägg
2 skivor vitt bröd (ta tre om skivorna är mindre eller tunt skivade)
lite mjölk
300 gram topfen (vi tog kvarg)
120 gram mannagryn


1 msk rapsolja
2 dl skorpströ


Notera formen
Vispa det rumsvarma smöret så det blir fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt. Skär brödet i små tärningar och mjuka upp det med mjölk. Ös nu ner kvargen, det fuktade brödet och mannagrynen och vispa ihop till en jämn smet. Låt smeten vila en halvtimme.
Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull och forma smeten till små, runda klimpar (så gott det går) och stjälp ner dem i det kokande vattnet. Låt dem koka i 10-15 minuter (beroende på storlek) och hetta upp oljan i en stekpanna under tiden. Häll skorpströ i pannan och rosta tills det är gyllenbrunt. Knödlarna ska sedan vändas däri. Servas sedan med florsocker och gärna tillsammans med en kompott eller glass. Du kan även använda topfenknödl som bas till Früchteknödln. Då behöver du bara trycka en jordgubbe eller plommon in i mitten. 

Så här gick det för oss:
Det var kladdigt! Syster och jag kom fram till att smeten skulle bli lite mer lättarbetad om man hade i mer bröd. Våra brödskivor var ganska små, så där finns det nog lite spelrum. Då smeten var lite kladdig var det inte lätt att få dem riktigt runda. De galna kockarna använde en glasskopa vilket kanske kan underlätta.

Resultatet:
Det var gott! Mamma hörde rykten om att jag och syster skulle göra knödlar. Efter en stund kunde hon inte hålla sig utan ringde och undrade om inte hon och pappa också kunde få smaka. Knödlar är något speciellt för oss österrikare. Särskilt av det söta slaget.

Syster och jag fick tummen upp av mamma och pappa, vilket gör att jag ser det som ett lyckat projekt. Däremot tycker jag nog att man ska trycka in en frukt eller lite nougat. Då blir det nog ännu mumsigare! Lite socker i smeten tillsammans med rivet apelsinskal kan nog också förhöja smaken på dessa små klimpar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar