torsdag 8 september 2011

Zwetschken

Ja, nu har hösten kommit igång ordentligt. Det kändes som om den kom väldigt tidigt  i år och allt med hösten verkade haka på. Så gjorde även mina plommon. De blev klara rekordtidigt medan mina föräldrars plommon har mognat först nu. Det är ju faktiskt en fantastiskt trevlig höstfrukt med många trevliga användningsområden. Ett år testade jag att göra plommonmarmelad enligt ett österrikiskt recept där man skulle ha i rom för att förhöja smaken (inte ovanligt i österrikiska recept, de har en tendens att vilja peta ner rom i det mesta. Även sockerkakor). Det slutade med att jag kokade marmelad i min ensamhet och drack rom och Coca-cola. Inte en så trevlig drink på avslagen cola... I år får jag inte dricka rom... inte riktigt än, så därför har jag frusit ner plommonen i väntan på orken att göra Zwetschkenknödl.

Det får mig osökt in på ämnet tungvrickare. Ordet Zwetschken är ett bra exempel på tungvrickare. Då var det enklare på tysklektionen där man fick lära sig att Pflaume betyder plommon, men i Österrike krånglar man till det och kallar det istället för just Zwetschken. Bara för att det ska vara ännu krångligare så kan man stava det på flera olika vis. Zwetschge är också helt okej. Det upptäckte jag när jag tog hjälp av mammas Sprechen Sie Wienerisch av Peter Wehle. Vad jag även upptäckte när jag slog upp ordet Zwetschke var ordet Zwutschkerl (prova att uttala det ordet, om ni kan). Mamma kallade mig alltid Zwutschkerl som liten och jag har aldrig funderat på vad det innebär. Äntligen fick jag svaret! Zwutschkerl betyder ett litet väsen som liknar ett plommon och som man lätt känner medlidande med. Jo, jag tackar! Plommonliknande väsen...

Å andra sidan kallar jag min son för skrutt, vilket kanske inte klingar positivt i andras öron. För mig är det ett kärleksfullt begrepp och jag förstår att det är likadant med ordet Zwutschkerl för min mor.

Nu har ni fått lära er två nya ord! Ut och använd dem!

4 kommentarer:

  1. Hej igen, det är just vad jag gör just nu, använder de härligaste österrikiska ord som man kan tänka sig. Är alltså just nu i Österrike, närmare bestämt i Neufeld an der Leitha (mellan Eisenstadt och mattersburg ung). Här är ju just nu "Zwetschkenzeit" och också Kürbiszeit. Ha en fortssatt skön daga så hör Du av mig snart igen.
    Mimmie

    SvaraRadera
  2. Jag är född i Wiener Neustadt och uppvuxen till viss del i Lichtenwörth (som ligger precis vid Leitha) så jag har full koll på var du håller hus. Måste erkänna att jag blir smått avundsjuk! Njut riktigt ordentligt av Österrike!!

    SvaraRadera
  3. Kul att veta att jag virrar omkring i Dina gamla hemtrakter just nu, genom Lichtenwörth har jag passerat ett antal gånger när jag valt alternativa färdväger till Wiener Neustadt. Förstår Dig till fullo om Du är litet avundsjuk på mig nu och njuter gör jag till hundra procent. Som en liten tröst till dig kommer här ett recept jaag fick av en av minna väninnor när vi sågs igår. En av mina favorittårtor här nere.
    Kardinalschnitte

    Zutaten
    7 Eier
    60 g Staubzucker
    60 g Weizenmehl
    500 ml Schlagobers
    1 EL Kaffee, löslich
    1 Pck Vanilliezucker

    Zubereitung
    Für die 1. Masse 5 Eiweiß zu sehr steifem Schnee schlagen und mit dem Zucker verrühren.
    Für die 2. Masse 5 Eigelbe und 2 ganze Eier, Staubzucker und Mehl zu einer Biskuitmasse verrühren. Auf ein mit Backpapier belegtes Blech abwechselnd weiße und gelbe Streifen nebeneinander mit einem Spritzsack aufspritzen. Ich beginne immer mit den weißen Streifen, da die gelben flüssiger sind. Meine rechteckige Kuchenform (32 x 36 cm) reicht für die Masse nicht ganz aus, darum nehme ich zusätzlich ein zweites Blech. Besser ist, wenn die Streifen nicht zu dick aufgespritzt werden.

    Im vorgeheizten Rohr bei 170°C ca. 35 Minuten backen, dann einen Kochlöffel zwischen die Backrohrtür stecken und weitere 50 Minuten bei 50°C im Rohr lassen, damit die Masse trocknen kann und nicht klebt. Nach dem Erkalten das Papier abziehen, den Kuchen vorsichtig halbieren (oder dritteln, kommt drauf an wie hoch der Teig geworden ist) und ein Teil mit der Hälfte der Mischung aus Schlagobers, Kaffee und Vanillezucker bestreichen. Die Teile aufeinander setzen, mit der restlichen Sahnecreme rundum bestreichen und mit Staubzucker bestreuen.

    Hälsningar från ett ännu varmt och skönt Neufeld
    Mimmie

    SvaraRadera
  4. Oh, Kardinalschnitten! Det var mormors favoritbakverk. Hon var alltid lika stolt när hon hade bakat dessa. Det blev hennes lilla give-away när någon varit snäll och hjälpt henne. Måste absolut testas! Tack för receptet!!

    SvaraRadera