torsdag 15 september 2011

Erntezeit



Mitt trädgårdsintresse brukar blomma upp tidig vår och dala mot midsommar, så jag är mäkta förvånad att jag kommit så långt som till Erntezeit – Skördetid. 

Min morfar älskade att påta i trädgården och lyckades till och med att odla kiwifrukt i trädgården. Jag minns tydligt hur han vinkade in oss i det hemmasnickrade växthuset för att visa någon särskild tomatsort som hade blivit mogen. Då förstod jag inte varför han tyckte att dessa små tomater var så mirakulösa. Nu förstår jag glädjen i att se hur något man själv har sått mogna och som sedan går att förtära. Det är fantastiskt! 


Hemma på byrån har jag en bild på Pottendorfer-Oma (Eftersom det tyska språket bara har en benämning för både far- och morföräldrar får man lägga till en förklaring för att andra ska förstå vem det är man pratar om. I detta fall är det morfars mamma som bodde i Pottendorf - därav namnet Pottendorfer-Oma) när hon står i mormor och morfars trädgård. Jag älskar bilden på henne för att hon ser ut att vara så nöjd i just det ögonblicket. Hennes lilla vattenkanna och trädgårdsmästarvän ger bilden det lilla extra. Jag kan inte tänka annat än att det verkar som om trädgårdsentusiasmen gått i arv. Undrar om hon visste att mormor och morfar gjorde om just det jordstycket till en guldfiskdamm. Exotiskt, inte sant?


Jag måste säga att mina stackars tomatplantor har fått stå ut med en hel del vanvård och ändå har jag lyckats att odla fram fullgoda gelbe und rote Paradeiser. Till och med slanggurka har fått frodas i vårt uterum, till min sons stora glädje. Hur löjligt och pretentiöst det än låter så är det verkligen en helt annan smak på de egenodlade grönsakerna. Väl värt att testa!



Själv använde jag mig av mina tomater till en egen variant av Bruschetta. Inte så österrikiskt, men ändå fantastiskt enkelt och gott!

Sconesdegen:

5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör
2 dl mjölk

Topping
4 tomater
1 röd lök eller 3 salladslökar
2 klyftor vitlök
salt och peppar
halloumi

Blanda ihop sconesdegen och tryck ut den på en plåt. Låt den gräddas en liten stund i 200°. Hacka tomaterna och löken mycket fint. Pressa i vitlöken och salta och peppra och bred ut toppingen på den gräddade sconesdegen och riv över Halloumi. Ställ in i ugnen tills osten fått fin färg!

2 kommentarer:

  1. Hej, Dina tomater ser härliga ut, en annan härlighet som finns i butikerna här nere nu är "Ochsenherz-tomaten", de hittar jag aldrig hemma. de är mycket goda att fylla med allsköns härligheter. På lördag skall jag ha min "svenska middag" för närmare tjugo personer, då försöker jag bjuda på något som är mycket typiskt för Sverige men inte har någon likhet i Österrike samtidigt som jag har en rätt som är svensk men mer neutral för de som inte vågar prova annat. Det brukar bli uppskattat. Jag hade tänkt överraska Dig med ett par kort härnere ifrån men kan inte se att Din mail ligger öppen, tänkte också att om vi inte bor så långt från varandra kunde jag ta med litet Mohn hem till Dig men vet inte vilken del av sverige Du bor i. Själv bor jag i Lunda-trakten. Ha en fortsatt skön kväll
    Mimmie

    SvaraRadera
  2. Du är ju alldeles för rar! Jag får buga och bocka för erbjudandet om Mohn, men det är en bra bit mellan Lund och Tranås, där jag bor. Jag får värmas av tanken!

    Jag skulle bli fantastiskt glad åt bilder från hemtrakten. De skulle jag kunna lägga upp på bloggen! Skicka gärna till anajta@hotmail.com.

    Jag håller tummarna för din middag med vännerna. Min mor ryser vid minnet av midsommarfirandet nere i Österrike. Hon hade lagat allt man kan tänka sig bör finnas på ett svenskt smörgåsbord. Det slutade med att fem personer blev magsjuka, men det visade sig att det var grannens sons flickvän drog med sig en bacill. Först trodde hon att det var matförgiftning. Det var det tack och lov inte!

    SvaraRadera