måndag 11 oktober 2010

Mitt nyponte

Så var de torra. Mina nypon, menar jag då. Nypon fick sakteligen torka i ugnen i tre dagar. Jag hade inte igång ugnen hela tiden, men eftersom jag inte använder min ugn så flitigt, så kunde de gott få vila där inne. För att få mitt te lite mer lätthanterligt mixade jag dem lite lätt och på så vis kunde jag lägga ner dem i en teklämma. Med andra ord höll jag det kliande pulvret långt från min strupe och istället lät jag den c-vitaminrika drycken lindra min raspiga stämma. Mycket förväntansfull hällde jag det kokande vattnet över mitt nyponkross.

Jag tror nog att det hade blivit bättre om jag hade ökat portionen, men det är ju inte svårt att ändra. Mamma tipsade om att man får ut mer smak om man kokar teet och sedan silar bort tesumpen. Gott var det i alla fall! Rör gärna ner en tesked honung i teet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar