lördag 25 september 2010

Österrikisk Plommonkaka


Den här kakan är egentligen inget bakverk som jag associerar med mina stunder i Österrike. Det är snarare kakan som mamma bakade på hösten och som blev ett inslag i eftermiddagsmys med mamma. Hemma hos oss skulle kakan alltid ätas till en kopp te. Så en kopp kaffe till denna kaka känns som en hädelse.

Kakan är otroligt smidig att göra och receptet är lätt att komma ihåg! Jag utgår från ett recept ur mammas hemkunskapsbok som smidigt går att anpassa efter önskad mängd.

Sandmasse:
1 ägg
50 gram smör/margarin
50 gram socker
50 gram mjöl
1 knivsudd bakpulver (tja, det är ju ett recept från 47, så lite speciellt ska det ju vara)


Smält smöret och låt det svalna. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget under tiden som du vispar (ja, jag kan faktiskt knäcka ett ägg med enbart en hand. Träna du med, så blir det smidigare när du bakar). Blanda ihop mjöl och bakpulver och vispa ihop det med smeten. Häll upp i en bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen i 180° i cirka 40 minuter. 


Till en plåt som är 23x32 cm tog jag grundreceptet x 4 och delade 10 mogna plommon. På så vis får man 20 kakbitar. Dela kakan i mindre bitar när den har svalnat och sikta florsocker över dina plommonkakor.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar