tisdag 24 juli 2012

Österrikisk potatissallad


Här har det nu varit stiltje under en ganska lång tid. Jag har märkt att tiden inte riktigt räcker till när det finns två små  som behöver all uppmärksamhet de kan få. Däremot är vi mitt uppe i semestertider, vilket helt plötsligt skänker oss alla mer tid. Just för att det är semestertider, så är min mat sommarinspirerad.

Erdäpfelsalat (potatissallad) är ett givet inslag när det kommer till den österrikiska sommarmaten. Jag vill med handen på hjärtat rekommendera er att testa denna sallad. Den är väldigt god och ett friskt inslag i jämförelse med annan potatissallad med majonäs som, jag personligen tycker, kan upplevas som ganska tung.

Gör så här:

Ta 
1 kg fast potatis (inga problem nu på sommaren)
1 gul lök
2 1/2 dl köttbuljong
2 msk vitvinsvinäger (funkar även med rödvinsvinäger)
1 msk olja
salt och peppar


Tvätta, men skala ej potatisen och koka tills den är mjuk. Blanda ihop marinaden under tiden i en generös skål. När potatisen är klar ska den skalas medan den fortfarande är varm, men inte het, och skivas försiktigt! Tärna löken fint och blanda ner den tillsammans med potatisen i marinaden (potatisen ska helst vara ljummen när den blandas ner i marinaden). Låt den stå i minst en halvtimme innan du serverar.



Servera gärna i små skålar så att marinaden inte rinner ut och blandas med det andra som ligger på tallriken. Till min potatissallad serverade jag grillspett, men funkar lika bra med något vegetariskt!

1 kommentar:

  1. Denna ska jag testa!

    Jag var i Österrike i somras och fick någon slags mixad sallad som nog var lite av samma typ som denna potatissalladen.
    (Jag fick den som tillbehör till Wienerschnitzel)
    Kanske om jag byter ut en del av potatisen mot gurka, sallad etc men behåller dressingen så blir det något åt det hållet...

    SvaraRadera