söndag 19 december 2010

Fjärde advent och färdig likör







Advent, advent,
ein Lichtlein brennt!
Erst eins, dann zwei,dann dreidann vier, 
dann steht das Christkind vor der Tür.




Nu är det inte långt kvar till jul, och här hemma är julstämningen på topp. Egentligen jobbar jag ytterligare två dagar, men min hjärna är redan inställd på semester. Granen är pyntad, julkakorna är bakade och uppätna, julgodiset är fixat men ännu inte uppätet och nästintill alla klappar är inhandlade. Nu kan lugnet lägga sig över oss som en skön filt. 


Vad passar då bättre, så här års, än lite middag med nära och kära? Min kära farmor, farfar, faster, farbror, mor och far kom på försenad födelsedagsmiddag. Höjdpunkten var när min hett efterlängtade körsbärslikör fick äntra kökets varma vrå. Från kylan i garaget till värmen i köket. Resultatet var över förväntan. Likören var både söt och len. Inte alls hysteriskt stark, som man annars kan tro. Innan likören kunde avnjutas fick likören silas genom ett kaffefilter för att slippa grumlig dryck. Körsbären var lite väl spritfyllda, därför blev de en liten present till rara kollegor. Min kollega, som är fantastiskt duktig i köket, tipsade om att man kunde blanda bären med lite fluorsocker för att utvinna mer likör. Detta kan man sedan blanda ihop med resten av likören. Detta fungerar dock enbart om bären är urkärnade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar