tisdag 10 april 2012

Körsbärskompott a la Ernst

Att vin och kanel fungerar fint tillsammans vet alla glöggälskare och detta har även familjens vän, Marianne (som vi även har broccolisoppan att tacka) bevisat för mig då jag fick vinlikör som skulle hällas över glass och grädde för att sedan toppas med malen kanel. Ja, om vin och kanel funkar fint tillsammans så kan det inte bli dåligt om man kombinerar det med körsbär! När jag såg Ernst Kirchsteigers recept på körsbärskompott tänkte jag direkt på Mariannes efterrätt och blev sugen på att testa denna kompott. Jag har ju så många gånger tänkt att göra kompott eftersom det väcker minnen från min barndom hos mormor och morfar. Då Ernst och mina släktingar bor så nära varandra i Österrike, så känner jag mig besläktad med honom, så jag tycker att hans kompott passar in här. Jag har ändrat lite i receptet, så om du vill köra Ernst hardcore, så kan du se hans recept här .

Gör så här om du vill smaka denna goda kompott:


1 l körsbär (går bra med frysta)
1 dl socker
3 dl rött vin
1 kanelstång
finrivet skal från en apelsin
maizena


Lägg bären i en kastrull och häll på vin, socker, kanel och apelsinskal. Koka upp och låt sjuda några minuter. Red med maizena. Låt svalna och servera med glass och vispad grädde. 

Denna dessert är så enormt smidig att göra och är klar på ett nafs! Mums!

2 kommentarer:

  1. Hej,

    hoppas Du haft en skön Påsk. Ditt recept låter helsmarrigt, det måste jag prova någon gång. Jag släpar ju med mig en hel del saker från Österrike var gång jag är där, bl a inlagda körsbär som är så gott till glass. Nu kanske jag kan göra dem själv och i stället få plats med något annat.

    Kram och ha en fortsatt skön vecka
    Mimmie

    SvaraRadera
  2. Påsken har varit mycket angenäm. Jag hoppas att du själv åt och drack gott i goda vänners lag, precis som jag!

    Jag kan verkligen rekommendera Ernst körsbärskompott. Jag blev själv överraskad. Jag brukar ofta gå på glassen och grädden i första hand, men den här kompotten hade jag kunnat äta solo! Den kan helt klart ersätta inlagda körsbär!

    Ha det gott Mimmie!

    SvaraRadera